Londen 2014

Zondag 23 november 2014
Vandaag vertrekken we met de trein van Roosendaal naar Brussel. We reizen pas op maandag met de Eurostar naar Londen, maar dan is er een treinstaking in België aangekondigd, waardoor we niet in Brussel kunnen komen. Dus hebben we besloten om al een dag eerder weg te gaan en we overnachten in het Ibis hotel tegenover station Brussel Zuid, waar morgen dus ook de Eurostar vertrekt.
Om 12  uur arriveren we in het hotel en kunnen meteen naar onze kamer. Daarna lopen we richting het centrum van Brussel. Dan komen we op een gegeven moment het welbekende Manneken Pis tegen. Als je niet uitkijkt pist hij zomaar bijna in je mond...

We lopen verder door het centrum van Brussel en eten een heerlijk puntzak verse Belgische frietjes. Op de terugweg naar het hotel kopen we in een supermarkt wat drinken voor op de hotelkamer. En op het station vinden we een lekker broodje om mee te nemen voor het avondeten.
Nu maar hopen dat de trein naar Londen netjes rijdt morgen, wij zijn in ieder geval op tijd ingecheckt!

Maandag 24 november 2014

Vanmorgen zijn we begonnen met een heerlijk ontbijt buffet in het hotel in Brussel. Tegen 10 uur pakken we al onze spullen en steken de straat over naar het station. Na het inchecken is het nog even wachten voor we naar de trein mogen maar rond half 11 is het eindelijk zover. We vertrekken op tijd, om 10:56. Na een rustige en snelle rit komen we om 13 uur (12 uur Engelse tijd) aan op st. Pancras station, ook King's Cross genaamd. Vanaf hier is het 5 minuten lopen naar ons slaapplek.

We arriveren bij Studios2Let, waar we een studio hebben gereserveerd, inclusief keukentje. We moeten nog een uurtje wachten tot we erin kunnen en gaan alvast boodschappen doen voor de komende dagen. Om half 2 mogen we onze studio in en die bevalt meteen erg goed. Al vrij snel verlaten we de studio alweer om met de metro richting het centrum te gaan. We hebben kaartjes voor het London Eye geboekt, waar we uiteindelijk tegen half 4 instappen. We hebben een half uurtje lang een supermooi uitzicht over de stad, met een mooie ondergaande zon.

Als we uitstappen steken we de Thames over en staan we voor de Big Ben. We maken uiteraard wat foto's en nemen de metro richting Harrods. Daar lopen we een hele poos rond zonder dat we de weg weten. Uiteindelijk komen we een Italiaans restaurantje tegen, in Harrods, waar we lekker lasagna en spaghetti eten. Hierna nemen we nog de metro naar Piccadilly Circus, terwijl het buiten inmiddels donker is geworden. De straten zien er mooi uit met alle kerstverlichting.

We lopen door de wijk Soho naar de drukke winkelstraat Oxford Street. We gaan naar Primark, om te kijken of het inderdaad zo'n goedkope winkel is. Op zich wel, hoewel er ook kleding hangt die wij nooit aan zouden doen, hoe goedkoop het ook is. Het is inmiddels zowat 8 uur en nemen de metro terug naar de studio. We zijn moe, maar blij dat we op deze eerste middag in Londen al zoveel gedaan en gezien hebben.

Dinsdag 25 november 2014

We hebben gepland om vandaag naar Buckingham Palace te gaan. In het najaar vind daar de wisseling van de wacht, Change of the Guards, niet elke dag plaats maar om de dag. En die is ook voor vandaag gepland. Hoewel het om 11:15 begint wordt geadviseerd om ruim op tijd te zijn om iets te kunnen zien. Nadat we lekker ontbeten hebben nemen we de metro naar Green Park. Om 10 uur zijn we bij het paleis en moeten dus nog een hele poos wachten. Het blijft drukker worden, maar wij hebben een mooi plekje op de tweede rij achter het hek. Een aantal keren komen er mannen op paarden voorbij, en zelfs meerdere koetsen. En uiteindelijk is het dan zover. Het is altijd mooi om te zien hoe zo'n ceremonie in zijn werk gaat.

Hierna lopen we naar het Hardrock Café, aan het eind van Hyde Park. We kijken even rond in de Hard Rock Shop. Dan lopen we van de ene kant van Hyde Park naar de andere, richting Marble Arch. Onderweg komen we een heus Kerstpark tegen, Winter Wonderland. Hier lopen we ook doorheen. Het bestaat uit heel veel houten stalletjes met eten en drinken en vele kermis attracties in winterstijl. Erg mooi gemaakt! Uiteindelijk passeren we Speakers Corner bij Marble Arch. Met de metro gaan we naar Tottenham Court Road om frietjes te eten bij de Mc Donalds.

We willen graag China Town zien. Hiervoor moeten we weer een stukje met de metro, naar Leicester Square. Van daaruit is het een klein stukje lopen. China Town is eigenlijk een straat in Chinese stijl met veel Chinese restaurants en winkels. We lopen verder naar Picadilly Circus en via Haymarket naar Trafalgar Square. Inmiddels is het een klein beetje gaan regenen. We lopen naar Metro Station Embankment en nemen de Metro naar Temple. In deze wijk is de Twinings winkel, waar de Queen haar thee haalt, uiteraard gevuld met vele soorten en smaken Twinings thee. Nadat we hier even hebben rondgekeken lopen we via Temple Church, bekend van de Da Vinci code, terug naar de metro. We blijven een tijd zitten, helemaal tot King's Cross. Na een paar minuten lopen zijn we weer bij onze studio. Het is inmiddels 17 uur.

We drinken even wat en lopen daarna naar de supermarkt voor wat boodschappen voor vanavond en morgenochtend. Daarna eten we brood in ons keukentje. Vanavond hebben we tijd om onze tot nu toe gemaakte foto's te bekijken en een plan te maken voor morgen.

Woensdag 26 november

Afgelopen nacht heeft Jolinda last gehad van een heel verkeerd gevallen toetje uit de oven, dus we doen het vandaag wat rustiger aan, we hebben tenslotte ook al veel gezien en gedaan. Rond elf uur stappen we op de Circle line metro die ons naar Tower Hill brengt. Daar aangekomen staan we recht tegenover the Tower of London, het fort van de queen en hier worden de kroonjuwelen bewaard.

Als we richting de Thames lopen zien we in de verte de Tower Bridge opdoemen uit de mist. We besluiten niet in the Tower of London te gaan maar wel in de Tower Bridge waar pas een speciale glazen vloer is geopend bovenin de loopgang van de Tower bridge. Je kijkt dan recht naar beneden waar het verkeer over de brug rijdt.

Ook kan je een kijkje nemen bij de nog werkende stoommachines die de brug openen en sluiten, zo'n drie keer per dag.

We lopen vervolgens terug naar de metro en stappen vlakbij St. Paul's cathedral weer uit. Deze kathedraal heeft de op 1 na hoogste koepel ter wereld, alleen die van de St. Pieter in het Vaticaan is hoger. Desondanks is het een hele mooie kerk waar ze wel een hele hoge entreeprijs vragen (de Notre Dame in Parijs is gratis meneer Boris Johnson!), de binnenkant hebben we dus niet echt kunnen zien.

Daarna zijn we weer met de metro naar King's Cross gereden waarna we in onze studio wat lekkers hebben klaargemaakt voor het avondeten.

Nu even wat uitrusten want afgelopen nacht hebben we vanwege de zieke weinig geslapen.

Donderdag 27 november

Aangezien we vandaag weer met de trein naar Nederland reizen hebben we nog maar een aantal uren over hier in Londen. We ontbijten en ruimen daarna onze spullen in. We moeten om 11 uur onze studio uit zijn, maar hebben de mogelijkheid om onze koffer zolang beheerd achter te laten zodat we toch nog redelijk makkelijk iets kunnen ondernemen. Dat doen we dan ook en om 10 uur gaan we weer richting de metro. Bestemming: het beroemde Beatles zebrapad bij de Abbey Road Studio's. We hebben vooraf al bekeken waar we precies moeten zijn, in tegenstelling tot andere toeristen, die twijfelen over welk zebrapad het nu toch is. Uiteraard maken we een foto. De studio's zelf lijken aan de voorkant meer op een woonhuis, en zijn uiteraard niet toegankelijk.

We nemen de metro terug naar King's Cross, waar we door het winkelcentrum lopen. Dan halen we onze koffer terug op en nemen definitief afscheid van de omgeving waar we de afgelopen dagen hebben doorgebracht.

We zijn best vroeg met inchecken, het is inmiddels 13 uur en de trein verrekt om 15:04. Maar er is te weinig tijd om nog iets te doen. We hebben tijd genoeg om wat te eten en zodra we vertrekken is het ook meteen weer 16 uur Nederlandse tijd. Na een rustige reis van twee uur in de Eurostar moeten we in Brussel opnieuw anderhalf uur wachten op onze aansluiting naar Roosendaal. En dan zit het er toch echt op. Tegen half 10 zijn we weer terug thuis, met hele mooie foto's en herinneringen om terug te denken aan onze mooie en gezellige dagen in Londen!